Bartosz Kubicki
Siłą napędową
globalizacji handlu i społeczeństwa jest przenikanie technologii do wszystkich
aspektów współczesnego życia. Obecnie konsumenci zainteresowani są głównie
wygodą, co wynika z postępu technologicznego, który równocześnie stymuluje i
ułatwia dokonywanie zakupów. Uważamy, że w nowoczesnym ujęciu, znane z ekonomii
pojęcie „niewidzialnej ręki rynku” oznacza potrzebę wygody zaspokajaną przez
technologię.
Taka potrzeba
nie tylko stymuluje rynek, lecz także wpływa na zachowania związane z zakupami.
W ciągu ostatnich kilku lat widzieliśmy, jak rynek detaliczny adaptuje się (lub
usiłuje się adaptować) do licznych udoskonaleń technologicznych zmieniających
sposób interakcji i konsumpcji. Ponieważ technologia jest nieodłączną częścią
naszego codziennego życia, stale wynajdujemy nowe możliwości uzyskania tego, co
jest nam potrzebne — w pożądanym czasie i w pożądany sposób.
Na początku
2015 roku zostało przeprowadzone badanie zamówione przez Oracle i mające na
celu ocenę sektora handlowego pod kątem obyczajów osób kupujących oraz ich
oczekiwań wobec firm zajmujących się handlem detalicznym. Badanie objęło 5000
konsumentów i zostało przeprowadzone przez Redshift
Research, niezależną
agencję badań rynków biznesowych. W
każdym z 10 krajów (Australia, Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Indie,
Japonia, Rosja, Wielka Brytania i USA) przeprowadzono za pośrednictwem panelu
online wywiady dorosłymi respondentami obu płci, dotyczące nawyków związanych z
kupowaniem. W serii artykułów przedstawimy najważniejsze wnioski
wynikające z tego badania oraz liczby ukazujące, jaki procent respondentów
wskazało określone zjawiska jako dla nich istotne.
Konflikt
dotyczący prywatności
Detaliści
zawsze mieli problemy z zachęceniem klientów do udzielania informacji.
Jednak wyniki
tegorocznego badania wskazują, że respondenci na całym świecie zaczynają
rozumieć korzyści, jakie daje umożliwienie detalistom monitorowania preferencji
i nawyków związanych z kupowaniem. Obecnie 31% respondentów dostrzega wartość technologii
personalizacji, co stanowi radykalną zmianę w porównaniu z rokiem 2014, gdy
odsetek ten wynosił tylko 9%.
Jednak 55%
respondentów nadal ma zastrzeżenia wobec udostępniania informacji osobistych
detalistom lub się na to nie zgadza. 56%
respondentów uznaje, że udostępnienie takich informacji detalistom może wpłynąć
pozytywnie na obsługę przy zakupach, a także umożliwić korzystanie z lepiej
ukierunkowanych promocji i nagród oraz lepszego rozmieszczenia i dostępności
produktów. 23%
respondentów zgadza się nawet na pobranie aplikacji umożliwiającej detalistom
śledzenie czynności wykonywanych przez klienta w sklepie i online.
Tabela 1
KORZYŚCI Z
TECHNOLOGII Z PUNKTU WIDZENIA OBSŁUGI PRZY ZAKUPACH
70%
|
prezentacja
asortymentu
|
59%
|
dostęp do informacji o produktach
|
51%
|
możliwość śledzenia aktualnych
zamówień i przeglądania ich historii
|
42%
|
integracja obsługi, obejmująca
kanały zakupów i zwroty.
|
Tabela 2
DLACZEGO KONSUMENCI
KUPUJĄ OD DETALISTÓW MIĘDZYNARODOWYCH
67%
|
lepsza
cena
|
43%
|
niedostępność
danej marki lub produktu na rynku lokalnym
|
35%
|
większy wybór
|
33%
|
lepsza dostępność
|
26%
|
lepsza obsługa
|
Za tydzień przedstawię kolejne wyniki raportu Oracle/ Redshift Research.
O Autorze
Bartosz Kubicki jest ekspertem działu Oracle Retail Global Business Unit
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz