czwartek, 7 grudnia 2017

Chatboty podbijają świat HR

Piotr Świętochowski, HCM Senior Sales Manager, Oracle Polska
W ciągu zaledwie 3 lat liczba użytkowników Messengera wzrosła z 200 tys. do 1,2 mld. W Polsce jest on popularniejszy nawet od aplikacji natywnej Facebooka, co dobitnie pokazuje jak zmieniają się kanały komunikacji i z jakich narzędzi dzisiaj korzystamy najczęściej. To ważna wskazówka dla firm a działów HR w szczególności. Na rozwiniętych rynkach nie bez powodu sięgają one coraz częściej po napędzane sztuczną inteligencją chatboty. 

W październiku br. na konferencji Oracle OpenWorld w San Francisco, założyciel oraz CTO firmy Oracle Larry Ellison pokazał w jaki sposób można ułatwić proces zamawiania wizytówek. Wystarczy wykorzystać do tego wirtualnego asystenta, komunikując się z nim w formie tekstowego czatu. Larry poprosił o nowe wizytówki. Chatbot odnalazł ich wzór i zasugerował ich uzupełnienie, bo w systemie informatycznym znalazł informację, że stanowisko CEO w międzyczasie uległo zmianie na CTO. Po akceptacji treści, poprosił o wskazanie adresu doręczenia z listy podanych propozycji, a następnie przekazał zamówienie do realizacji. To wszystko stało się niemal w mgnieniu oka przy zastosowaniu komunikacji podobnej do tej, jaką znamy z SMS-ów, bez konieczności ingerencji człowieka. 

Chatboty zyskują na popularności, bo postęp w obszarze sztucznej inteligencji sprawia, że jest to coraz bardziej wartościowa dla biznesu technologia. Jak wynika z analiz firmy Grand View Research, globalny rynek chatbotów będzie wart do 2025 r. 1,23 mld dolarów, co oznacza, że co roku będzie rósł o 24,3%. To nie powinno nikogo dziwić. Ruch w Internecie napędzają już dzisiaj przede wszystkim urządzenia mobilne, a aplikacje takie jak Messenger, WhatsApp czy Slack, stają się coraz bardziej powszechne. Świat przyśpieszył, na rynek pracy wchodzi nowe pokolenie wychowane w erze smartfonów i informacji dostępnej online. Dla jego reprezentantów czat jest pierwszym, najważniejszym kanałem komunikacji. Dostrzegają to firmy, które do niedawna wykorzystywały chatboty przede wszystkim do usprawnienia relacji z klientami a dziś coraz częściej wdrażają te rozwiązania wewnątrz organizacji. Jak wynika z badań Oracle, 80% marketerów już korzysta z chatbotów lub zamierza je wdrożyć do 2020 r. Tym tropem idzie także świat HR, bo doświadczenia pokazują, że wdrożenie chatbotów jak mało która technologia pozwala zaoszczędzić czas i uwolnić drzemiący w pracownikach potencjał. 

Spójrzmy na kilka przykładowych zastosowań chatbotów w HR: 

Udzielanie szybkich odpowiedzi
Zdecydowaną większość czasu działy HR poświęcają dzisiaj na realizację zadań operacyjnych. To m.in. udzielanie odpowiedzi na pytania pracowników dotyczące urlopów, zwolnień, zajmujące lwią część pracy – zwłaszcza w dużych organizacjach liczących kilkaset czy kilka tysięcy pracowników. Chatboty mogą przejąć te zadania, rozwiązując najczęstsze problemy pracowników i pozwalając HR-owcom rozwinąć skrzydła. Dzięki technologii, mogą oni skoncentrować się na strategicznych dla organizacji działaniach i w pełni wykorzystać swój potencjał. 
Oceny pracownicze 
W erze online, pracownicy oczekują szybkiej informacji zwrotnej, jednak w dużych firmach realizacja ocen pracowniczych: przygotowanie formularzy, zbieranie danych i przygotowywanie analiz, pochłania mnóstwo energii i czasu. Chatboty w dużym stopniu automatyzują proces ocen pracowniczych pozwalając na przyśpieszenie ich realizacji i generowania wniosków. 
Rekrutacja 
Jak wynika z globalnych badań “Global Recruiting Trends”, 56% rekruterów przyznaje, że ma dzisiaj więcej obowiązków, mimo, że dysponują oni tymi samymi zasobami, co wcześniej. Dodatkowo, w związku z tym, że mamy dziś do czynienia z rynkiem pracownika i deficytem specjalistów, muszą oni rekrutować szybciej niż konkurenci. Mogą w tym pomóc chatboty, pomagając wyselekcjonować osoby, które już na pierwszym etapie rekrutacji nie wykazują odpowiednich kwalifikacji. Wystarczy, że dział HR stworzy wcześniej listę pytań, które zada chatbot, a kandydat na stanowisko udzieli na nie odpowiedzi. 
Wdrożenie pracownika w kulturę organizacyjną firmy
Na rynek pracy wchodzi pokolenie Z a więc osoby urodzone po 1995 roku, ceniące sobie komunikację w czasie rzeczywistym. Chatboty sprawdzą się doskonale przy wprowadzeniu ich do organizacji. Chatbot zdecydowanie ułatwia zapoznanie się z polityką firmy, jej celami, wartościami i obowiązującymi zasadami, udostępniając bazę wiedzy, do której nowy pracownik ma dostęp 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Chatbot może także podsyłać mu testy, czy zadawać pytania sprawdzające ilość przyswojonej przez niego wiedzy.
Analityka 
Chatboty mogą nie tylko odpowiadać na pytania pracowników, ale też katalogować je i ułatwiać analizę nastrojów panujących w firmie czy najczęściej pojawiających się problemów. To ogromna wartość. 

Doświadczenia pokazują, że wdrożenie chatbotów w obszarze HR zwiększa produktywność pracowników, przyśpiesza rekrutację i ułatwia komunikację w firmie. Choć dziś chatboty nie zastąpią całkowicie pracownika działu HR, to zdecydowanie mogą mu pomóc w realizacji codziennych zadań.

4 komentarze:

  1. No wiesz. Świat pędzi do przodu niemalże na złamanie karku. Zobacz np. tu też jest fajny program usprawniający materię hr.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chatboty są popularnym narzędziem, często spotykanym na na Messengerze. Zaletą chatbotów jest ich dostępność i oszczędność. Chat z botem może być wykorzystywany do przeprowadzenia konkursów, odpowiedzi na powtarzające się zapytania czy też wysyłania powiadomień i spersonalizowanych wiadomości. Zgadzam się z tym, że wdrożenie chatbotów zwiększa produktywność pracowników, ponieważ więcej nie musza wykonywać rutynowych zadań i mogą skupić się na ważnych projektach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedawno czytałem fajny artykuł o tym na https://goodpoint.blog/. Praca działu HR jest co raz bardziej zautomatyzowana. Wiele procesów można przez to skrócić, co wpłynie na większą ilość czasu na organizacje wydarzeń, eventów i innych rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń