Przedsiębiorstwa powinny traktować swoje dane jako wartościowe zasoby nie ze względu na nowe regulacje czy strach przed przestępcami. W gospodarce cyfrowej dane to przyszłość każdego przedsiębiorstwa, dlatego firmy powinny traktować dane w sposób, który odzwierciedla ich znaczenie. W przypadku przedsiębiorstw prowadzących działalność w UE najnowszą regulacją, którą będą musiały spełnić, będzie rozporządzenie GDPR, wchodzące w życie w maju 2018r.
Od dawna wiadomo, że „wiedza to potęga”, ale nigdy nie było to dla przedsiębiorstw równie trafne jak dzisiaj. W epoce, w której firmy starają się być bliżej klientów i usprawniać procesy biznesowe za pomocą bardziej inteligentnej analizy danych, odpowiednio zgromadzona i wyselekcjonowana wiedza decyduje o ich sukcesie.
Dane są coraz bardziej wartościowym zasobem, a przedsiębiorstwa czerpiące maksymalne korzyści ze zbieranych i generowanych danych mają ogromne szanse na sukces. Wciąż istnieją jednak istotne przeszkody do pokonania, związane przede wszystkim z bezpieczeństwem i zgodnością z przepisami. W miarę jak rośnie wartość danych, rośnie również nadzór nad tym, w jaki sposób są one zbierane, przechowywane i wykorzystywane oraz kto, gdzie i kiedy może uzyskiwać do nich dostęp.
Pojawiające się na pierwszych stronach gazet informacje o naruszeniach ochrony danych z całego świata i ze wszystkich branż uświadomiły już wszystkim negatywne konsekwencje takich incydentów dla przedsiębiorstw i ich klientów, ale firmy mają teraz również dodatkową motywację do tego, aby zapewnić bezpieczeństwo swoich danych. Powinny dbać o ich bezpieczeństwo, ponieważ są wartościowe i stanowią przyszłość ich biznesu. Powinny kochać swoje dane i nie uważać ich ochrony za uciążliwy obowiązek. Każda organizacja musi dopilnować, by jej procesy, szkolenia i kultura organizacyjna były ukierunkowane na dostrzeganie i szanowanie wartości posiadanych danych. Powinna również wyznaczyć osoby odpowiedzialne za kwestie związane z ochroną danych: inspektora ochrony danych (data protection officer — DPO), współpracującego z dyrektorem ds. bezpieczeństwa informacji (chief information security officer — CISO).
Jednakże zadanie określenia tego, jaki powinien być odpowiedni poziom ochrony danych, nie należy wyłącznie do odpowiedzialnych i przyszłościowo myślących przedsiębiorstw. Coraz częściej formułowaniem i egzekwowaniem tych standardów zajmują się rządy i ustawodawcy.
Ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych (GDPR), wchodzące w życie w maju 2018r., to najnowsza regulacja określająca, w jaki sposób organizacje powinny przetwarzać i wykorzystywać dane, a w szczególności dane konsumentów. Mimo że jest to rozporządzenie UE, jego konsekwencje odczują wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące działalność w Unii Europejskiej. Firmy, które nie spełnią wymogów GDPR, będą narażone na wysokie kary finansowe wynoszące do 4% ich globalnych obrotów, więc można by się spodziewać, że wszyscy będą się starali je spełnić. Gartner przewiduje jednak, że 50% firm znacznie przekroczy termin spełnienia wymogów GDPR.
Jak przedsiębiorstwa podchodzą do tego zadania? Według Oracle, kluczowe elementy GDPR to ocena, zapobieganie i wykrywanie. Są to użyteczne, aczkolwiek dość ogólnie sformułowane punkty wyjścia dla każdego przedsiębiorstwa, któremu zależy na ochronie posiadanych danych, traktowaniu ich w sposób odpowiedzialny i z szacunkiem.
Ocena: Ocena to kwestia kluczowa. Wiele organizacji rozwijało się w sposób niezorganizowany — poszczególne działy pracowały niezależnie od siebie i wprowadzały swoje własne aplikacje i procesy. Ponadto z biegiem lat niektórzy pracownicy nauczyli się omijać zasady i regulaminy. W wyniku tego pracują w sposób, który ma sens dla nich, ale jest szkodliwy dla ochrony danych i zachowania zgodności. Aby przedsiębiorstwa były w stanie rozwiązać problemy, muszą najpierw je dokładnie zidentyfikować.
Zapobieganie: Kiedy przedsiębiorstwa dowiedzą się już, gdzie znajdują się ich dane i w jaki sposób są one wykorzystywane, muszą ustanowić i egzekwować reguły oraz wdrożyć sprawne środki ochrony, które zapobiegają nieuprawnionym działaniom. Następnym krokiem jest podjęcie odpowiednich działań uniemożliwiających wykorzystanie danych wrażliwych osobom z zewnątrz lub osobom bez odpowiednich uprawnień. Skuteczne metody osiągnięcia tego celu to m.in. szyfrowanie, tokenizacja, maskowanie danych, anonimizacja i zaawansowana kontrola dostępu.
Wykrywanie: Czujność to kluczowy element najlepszych procedur w zakresie zgodności i bezpieczeństwa. Automatyzacja może odegrać znaczną rolę w wykrywaniu podejrzanych zachowań i wdrażaniu działań obronnych na podstawie ustalonych kryteriów zagrożeń. Systemy muszą przeprowadzać inteligentne oceny określające kto, kiedy i dlaczego uzyskuje dostęp do informacji, oraz w oparciu o predefiniowane kryteria zagrożeń podejmować odpowiednie działania, takie jak zablokowanie użytkownika, zanim będzie w stanie uzyskać dostęp do danych wrażliwych, przenieść je lub je wykorzystać.
Terminy takie jak wejście w życie GDPR to dobra motywacja dla przedsiębiorstw. Jednak mimo iż regulacje mogą się wydawać uciążliwe, przedsiębiorstwa powinny traktować swoje dane jako cenny zasób i zabezpieczać je niezależnie od zachęt regulacyjnych.
Aby osiągnąć sukces w gospodarce opartej na danych, w której wiedza to niewątpliwie potęga, przedsiębiorstwa powinny kochać swoje dane tak mocno, aby chronić je za wszelką cenę. Jeśli tego dokonają, będą mieć pewność siebie i możliwości potrzebne do wykorzystania pełnego potencjału tych danych. Ponieważ zgodność z przepisami to jedynie punkt wyjścia na drodze do cyfrowego sukcesu, a nie cel sam w sobie.
Baza wiedzy Oracle na temat GDPR/RODO
poniedziałek, 18 grudnia 2017
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz