czwartek, 10 stycznia 2013

Competitive Intelligence - nowy wymiar BI

Aby udostępnić użytkownikom możliwość analizowania informacji pochodzących ze świata zewnętrznego, na rynku pojawiły się systemy klasy Competitive Intelligence (CI).

Business Intelligence to klasa rozwiązań, które pozwalają analizować sytuację wewnętrzną firmy lub instytucji i szukają odpowiedzi na pytania takie, jak np. "Gdzie jesteśmy? Gdzie chcemy być? Jakie mieliśmy rezultaty rok temu? Jak to zrealizować?". Competitive Intelligence idzie o krok dalej, będąc analityką skierowaną na analizę świata zewnętrznego i jego wpływu na nasz biznes - typowe zagadnienia tutaj rozważane, to np. "Co się dzieje na rynku? Co powinniśmy zrobić, aby wyprzedzić konkurencję? Jakich zasobów potrzebujemy aby to zrobić?". Technologia CI pomaga uzyskać informacje, które mogą bazować na analizie zapytań, których jeszcze nie znamy; podczas gdy klasyczny BI bazuje na z góry sformułowanych wskaźnikach. 

Wyjść poza klasyczne BI
Można powiedzieć, że Competitive Intelligence traktowane jest dzisiaj jako naturalne rozszerzenie możliwości klasycznego BI. Menedżerowie firm coraz bardziej zdają sobie sprawę, że jedno podejście bez drugiego nie może, a przynajmniej nie powinno funkcjonować. Trudno jest bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której chcemy maksymalnie skorzystać z dobrodziejstwa technologii analitycznej, bez jednoczesnej analizy tych dwóch obszarów. Firmy zdają sobie sprawę że do sukcesu istotne jest nie tylko to, co wiedzą o sobie, ale także jak są postrzegane na zewnątrz. 
Aby skonfrontować wpływ swoich działań ze światem zewnętrznym firma może zastosować kilka podejść. Jednym z rozwiązań jest analiza danych pochodzących z takich źródeł jak sieci społecznościowe: Twitter, Facebook, fora internetowe, etc. Ciekawym przykładem wykorzystania tego typu rozwiązań jest firma DataSift z UK wykorzystująca rozwiązania Oracle Endeca do analiz społecznościowych. Firma bazuje swoje usługi na analizie danych tego typu pod kątem różnych zapytań biznesowych. Możemy np. wybrać interesujący nas obszar kraju, miasto, dzielnicę i sprawdzić, co ludzie myślą na temat naszego produktu, naszych usług, ceny, konkurencji. Wszytko po to, aby na koniec dnia móc odpowiedzieć sobie na pytanie: "jak być bardziej konkurencyjnym?". 

CI w działaniu
Klienci w różny sposób wykorzystują wiedzę pochodzącą ze świata zewnętrznego. Pierwszym i zarazem najprostszym przykładem z którym się osobiście zetknąłem, był kokpit Oracle BI w jednej z firm energetycznych, pokazujący na bieżąco informacje pochodzące z dwóch światów: zewnętrznego i wewnętrznego. Świat wewnętrzny to informacje dotyczące kilku kluczowych klientów, którym firma świadczy usługi; świat zewnętrzny to udostępnione w trybie "live" informacje z portalu śledzącego działania wybranych graczy na rynku. Prezes firmy w jednym miejscu może skutecznie monitorować i adekwatnie reagować na zmiany zachodzące wewnątrz i na zewnątrz firmy. 
Innym przykładem mogą być wdrożenia silników decyzyjnych Oracle Real Time Decisions, które ułatwiają proces generowania właściwej oferty bazując na informacji zwrotnej pochodzącej od klienta. Rozwiązanie automatycznie reaguje na fakt, że konkurencja obniżyła marżę na swoim produkcie lub udostępniła nową tańszą usługę i następnie modyfikuje naszą ofertę tak, żeby zwiększyć jej konkurencyjność. 
Interesującą propozycją może być wykorzystanie systemu Oracle BI uzupełnionego o Oracle Endeca, pakiet umożliwiający analizę danych nieusystematyzowanych i pozwalający uzyskać odpowiedzi na pytania, na które nie można łatwo odpowiedzieć za pomocą tradycyjnych, ilościowych metod analizy danych biznesowych.

Napisz do autora
Michał Grochowski, Architekt rozwiązań BI w Oracle Polska


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz