wtorek, 11 września 2012

Telefonia w chmurze



Na fali cały czas rosnącego zainteresowania przetwarzaniem w modelu cloud computing, bardzo dynamicznie zwiększa się ostatnio zakres usług oferowanych w chmurze przez firmy telekomunikacyjne.

Jeśli chodzi o cloud computing, firmy telekomunikacyjne znajdują się w doskonałym położeniu, pozwalającym na bezproblemowe rozwijanie tego typu usług - a jest tak, ponieważ: 
* posiadają infrastrukturę informatyczną pozwalającą dostarczać usługi oparte na przetwarzaniu w chmurze, 
* posiadają odpowiednią infrastrukturę sieciową, która jest jednym z najważniejszych aspektów cloud computingu, 
* są zazwyczaj przygotowane do przechowywania dużych ilości danych, 
* mają dostęp do aplikacji biznesowych, które mogą być oferowane końcowym klientom w modelu Software as a Service (SaaS). 
Do innych atutów firm telekomunikacyjnych można zaliczyć znaczącą liczbę klientów biznesowych, powszechnie rozpoznawalną markę oraz istniejące już rozbudowane kanały sprzedaży. W takich warunkach dużo łatwiej jest proponować usługi dodane do tych już oferowanych dla klientów biznesowych.

W aktualnej ofercie firm komunikacyjnych znajdują się usługi związane z szeroko rozumianą komunikacją CaaS czyli Communication as a Service - takie jak Voice Over IP, usługi Next Generation Intelligent Network (NGIN), PBX, wideokonferencje, współdzielenie zasobów, itp. Prognozujemy, że usługi te zostaną jeszcze rozszerzone o dodatkowe funkcjonalności związane z zapewnieniem bezpieczeństwa (np. oprogramowanie antywirusowe, Intrusion Detection), dostarczania przestrzeni dyskowej oraz z zapewnieniem ciągłości pracy przedsiębiorstw. W związku z coraz większą konkurencją na rynku przetwarzania w chmurze, część firm telekomunikacyjnych może tez oferować usługi zbliżone do usług opartych na publicznej chmurze typu Infrastructure as a Service (IaaS) na wzór tych dostarczanych przez Amazon - Elastic Compute Cloud (EC2) lub Google - Google Compute Engine (GCE).

Firmy telekomunikacyjne będą też zapewne zainteresowane rolą tzw. "cloud brokera", czyli firmy pośredniczącej pomiędzy biznesem a usługami dostarczanymi w ramach przetwarzania w chmurze. Jednocześnie prawdopodobne jest nawiązanie współpracy z firmami z rynku IT w celu rozszerzenia dostępnego portfolio produktów i usług. 
Zakres usług typu cloud dostarczanych przez firmy telekomunikacyjne będzie zależał od tego, jak szybko będzie rósł popyt firm na tego typu usługi, ale z pewnością firmy z sektora telekomunikacyjnego będą poszukiwały też nowego typu usług, które nie są jeszcze oferowane przez konkurencję w ramach tego modelu.

Napisz do autora
Emil Przychodzeń, Cloud Exadata Architect, Oracle Polska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz