czwartek, 15 listopada 2012

Big Data – nowe zjawisko w świecie informacji


W naszych czasach ogromną skarbnicą wiedzy stają się całkiem nowe źródła: blogi, media społecznościowe, e-mail, czy fotografie, które mogą być eksploatowane do uzyskania przydatnych informacji. Takie dane nazywamy terminem Big Data.

Rozwiązania do obsługi Big Data wykorzystują instytucje, które chcą przetwarzać ogromne ilości informacji o własnej działalności i o klientach – tak, aby móc lepiej podejmować strategiczne decyzje, być bardziej efektywnymi i skutecznymi. Weźmy na przykład sektor zdrowia: monitorowanie i leczenie pacjentów z chronicznymi i przewlekłymi chorobami może być bardzo kosztowne zarówno dla ośrodków medycznych jak i samych pacjentów. Wykorzystanie domowych urządzeń monitorujących do pomiaru parametrów życiowych oraz postępów leczenia może nie tylko przyczynić się do poprawy stanu zdrowia pacjentów, ale także zmniejszyć liczbę wizyt w gabinetach i szpitalach.

Komu przyda się Big Data

Analiza informacji z Big Data może przynieść ogromne korzyści w wielu obszarach. Masowy wzrost liczby smartfonów i innych urządzeń GPS oferuje reklamodawcom możliwość dotarcia do docelowych konsumentów, gdy znajdują się w bliskiej odległości od sklepu, kawiarni lub restauracji. Otwiera to nowe możliwości uzyskiwania przychodów dla usługodawców i oferuje wielu firmom szansę na dotarcie do zupełnie nowych klientów.
Firmy detaliczne zwykle wiedzą, kto kupuje ich produkty. Jednak korzystanie z mediów społecznościowych może pomóc im w zrozumieniu, kto nie kupił ich produktów i dlaczego, a to da im szansę na bardziej efektywną mikrosegmentację klientów oraz przeprowadzanie bardziej ukierunkowanych kampanii marketingowych, jak również na poprawę efektywności łańcucha dostaw.

Portale społecznościowe - takie jak Facebook i LinkedIn, po prostu nie istniałaby bez Big Data. Ich model biznesowy wymaga zebrania spersonalizowanego doświadczenia w sieci, które można osiągnąć jedynie poprzez przechwytywanie i wykorzystywanie wszystkich dostępnych danych dotyczących użytkowników.
Możliwości technologiczne zbierania i przetwarzania informacji wykorzystują także politycy. Na Big Data postawił niedawno sztab Baracka Obamy w ostatniej kampanii prezydenckiej zmierzającej do jego reelekcji (jak się okazało, skutecznie). Zdaniem ekspertów, w polityce bardziej dokładne dane przekładają się na lepsze docieranie z informacjami do wyborców, więcej pieniędzy i - przede wszystkim - więcej głosów.

Wymagania dla Big Data

Firmy planujące wdrożenie Big Data potrzebują przede wszystkim osób, które potrafią wykorzystać dane w taki sposób, aby pracowały na korzyść biznesu. To nie są tylko specjaliści IT, w tym programiści - to także osoby z działów biznesowych, które mają umiejętność podejmowania strategicznych decyzji. Osoby te muszą wiedzieć, jakie pytanie zadać i jak sprawić, aby uzyskana odpowiedź przyniosła największą korzyść dla firmy.
Podobnie jak w przypadku hurtowni danych, sklepów internetowych lub innych platform IT, Big Data ma także unikalne wymagania w zakresie infrastruktury IT. Powinna ona zapewniać możliwie niskie, przewidywalne opóźnienia w przechwytywaniu danych z różnych źródeł oraz w wykonywaniu krótkich, prostych zapytań; musi być w stanie obsłużyć bardzo duży wolumen transakcji, często w środowisku rozproszonym; powinna też obsługiwać elastyczne, dynamiczne struktury danych. Infrastruktura dla Big Data powinna także zapewniać możliwość przetwarzania danych zarówno strukturalnych jak i niestrukturalnych w oryginalnym miejscu ich przechowywania, co zapewnia oszczędność czasu i kosztów związanych z ich przesyłaniem. 

Nie trzeba już dodawać, że najnowsze maszyny programowo-sprzętowe Oracle serii EXA to jest dokładnie to, co jest potrzebne, aby bezproblemowo sprostać wszystkim powyższym wymaganiom...

Napisz do autora
Magdalena Kubińska-Markiewka, Alliances & Channel Director, Oracle Polska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz