wtorek, 23 lipca 2013

Transformacja polskiego rynku telekomunikacyjnego - rozmowa z Bartoszem Soroczyńskim

Na polskim rynku telekomunikacyjnym zachodzą obecnie głębokie przekształcenia, związane z poszukiwaniem nowych modeli biznesowych, opartych na wykorzystaniu możliwości transmisji internetowych. Na ten temat z Bartoszem Soroczyńskim, Dyrektorem Generalnym Oracle Polska rozmawia Marek Jaślan.

Jak istotny dla Oracle Polska jest sektor telekomunikacyjny, tj. jaki dziś ma udział w przychodach firmy?
Sektor telekomunikacyjny jest jedną z najważniejszych branż dla Oracle w Polsce. Obok usług finansowych, przemysłu i administracji publicznej, telekomunikacja plasuje się wśród sektorów o największym udziale w naszych przychodach. W skali kilkuletniej ten udział wynosi ok. 20%, ale bywały lata, kiedy telekomunikacja odpowiadała nawet za 1/3 całego wolumenu sprzedaży, będąc w podziale sektorowym na pierwszym miejscu. Podobną pozycję sektor telekomunikacyjny zajmuje u nas w skali całego świata, co sprawiło że gdy w Korporacji Oracle postanowiono powołać globalne oddziały branżowe, jako pierwszy powstał właśnie CGBU - Oracle Communications Global Business Unit. Oddział ten zajmuje się budowaniem kompetencji związanych z telekomunikacją i praktyk wdrożeniowych dla produktów Oracle, współdzielonych we wszystkich krajach, które obejmuje. Jest to niezwykle prężny, szybko rozwijający się zespół, który ostatnio wręcz podwoił liczbę swoich pracowników w związku z najnowszymi, tegorocznymi akwizycjami telekomunikacyjnych firm Tekelec oraz Acme Packet.

W ostatnich latach wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce spada. Czy odbija się to na zainteresowaniu operatorów w inwestowaniu w systemy i narzędzia informatyczne? 
Wszystkie firmy telekomunikacyjne na świecie przechodzą obecnie głęboką transformację. Stosowany jeszcze całkiem niedawno temu model biznesowy przestaje przynosić oczekiwane efekty, jako że od przynajmniej 5 lat notowany jest stały, ok. 5-procentowy spadek przychodów z klasycznych usług: połączeń głosowych oraz SMS-ów. Nowy model oparty na wykorzystaniu możliwości transmisji internetowych wymaga ogromnych inwestycji i przestawienia się spółek na praktycznie całkiem nowe procesy biznesowe. W efekcie, przez ostatnie 5 lat firmy telekomunikacyjne w skali światowej straciły od 30, nawet do 50 procent swoich zespołów. 
Wydaje się, że rozwiązaniem tych dylematów może być głęboka technologiczna integracja wszystkich korporacyjnych systemów na wspólnej platformie. Należy zaznaczyć, że Oracle jest doskonale przygotowany na taką ewentualność, posiadając w ofercie wszystkie komponenty potrzebne do zbudowania kompletnego systemu dla firmy telekomunikacyjnej. Prowadzimy także intensywne prace rozwojowe, biorąc udział w projektowaniu telekomunikacyjnego modelu przyszłości, zwanego Telco 2.0 i opartego na interakcji dostawcy usług z ich użytkownikami.

W jakie narzędzia informatyczne inwestorzy inwestowali w ostatnich latach, a czym interesują się najbardziej dziś?
Jeszcze do niedawna operatorzy telekomunikacyjni mocno inwestowali w podstawowe technologie informatyczne, jednak dzisiaj są bardziej zainteresowani wyrafinowanymi aplikacjami - zwłaszcza tymi, które pozwalają usprawnić ich kontakt z klientami. Rozwiązania takie obsługują procesy zwane Customer Experience, służące do lepszego poznania swoich klientów, ich przyzwyczajeń i preferencji. Inne aplikacje docierają z kolei do serwisów społecznościowych, próbując tam znaleźć dodatkowe wskazówki na temat zachowań klientów. Kolejnym obszarem zainteresowań firm telekomunikacyjnych jest nowy model usług, zwany Telco 2.0. Ponieważ dotychczasowe modele działalności, w których klient jest ostatnim ogniwem łańcucha usługowego wyczerpały swoją formułę, model Telco 2.0 zakłada wdrożenie usług dwukierunkowych, w których zadanie tworzenia usług zostaje przesunięte w stronę ich odbiorców.

Czy w związku z upowszechnianiem się modelu chmurowego, inwestowanie w system informatyczny może dać operatorowi przewagę konkurencyjną? 
Dzisiaj wszystkie firmy telekomunikacyjne dążą do takiego przekształcenia swoich modeli biznesowych, aby stać się operatorami teleinformatycznymi. Naturalną konsekwencją tej transformacji będzie bardzo szerokie zastosowanie chmury obliczeniowej - np. na zasadzie udostępniania klientom infrastruktury technologicznej lub aplikacji o ciekawych funkcjonalnościach. Ten rynek jest bardzo rozwojowy, ponieważ jak na razie tych aplikacji jeszcze nie jest tak wiele, jak oczekują użytkownicy. Cały czas także trwają starania nad opracowaniem odpowiednich modeli biznesowych dla takiej działalności - takich, które przyniosłyby operatorom oczekiwane przychody. Podsumowując: przejście do chmury jest nieuniknione i dla tej branży nie ma jak na razie żadnej innej alternatywy. Aby być konkurencyjnym, trzeba być w chmurze.

Wielu operatorów szukając nowych źródeł przychodów stara się rozszerzać pole działania i zaczyna oferować swym klientom usługi informatyczne czy integracyjne. Czy waszym zdaniem ma to ma sens i czy nie jest to konkurencja dla takich firm jak wasza? 
Jak już mówiliśmy, operatorzy telekomunikacyjni cały czas transformują swoją działalność, stając się już dzisiaj po części firmami informatycznymi. Jednak nie ma obawy, aby przez to były konkurencją dla Oracle. Procesy informatyczne u operatorów są nastawione głównie na dostarczanie treści odbiorcom. My zaś oferujemy platformę technologiczną, na której treści te są prezentowane. Z kolei aplikacje chmurowe oferowane przez Oracle są przez użytkowników obsługiwane na ich urządzeniach mobilnych, dzięki transmisji danych zapewnianych przez operatorów. Tak więc w rzeczywistości, działalności Oracle i operatorów doskonale się uzupełniają. Od kilku lat Oracle jest liderem w dziedzinie usług chmurowych, dostarczając ich pełną gamę, jak również szeroki wachlarz aplikacji w modelu SaaS. Są to aplikacje klasy CRM z obszaru sprzedaży i marketingu, rozwiązania wsparcia i obsługi klienta, aplikacje HCM dedykowane do zarządzania zasobami ludzkimi, a także rekrutacją nowych pracowników, ich wdrożeniem, rozwojem, czy ścieżką szkoleń, a także systemy klasy ERP.

Konwergencja branży IT i telekomunikacji ma miejsce od dłuższego czasu. Jak pana zdaniem to będzie wyglądało w przyszłości? 
Z technicznego punktu widzenia, konwergencja informatyki i telekomunikacji rozpoczęta w latach 90. XX wieku, obecnie jest już faktem. Wszystkie technologie używane przez operatorów opierają się wyłącznie na systemach IT. Dzisiaj największe wyzwania jakie widać w branży związane są raczej z organizacją i zarządzaniem - polegają na umiejętnym przystosowaniu procesów biznesowych firm do infrastruktury technologicznej, którą obecnie posiadają. 


Wywiad z Bartoszem Soroczyńskim można przeczytać także na stronach rpkom.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz