czwartek, 19 września 2013

Nowe zadania dla działów IT: stymulowanie oszczędności i innowacji – cz. 2

Mark Hurd, prezes Oracle Corporation
W części pierwszej swojego artykułu Mark Hurd przedstawił najważniejsze wyzwania przed jakimi stają dzisiaj działy IT przedsiębiorstw i organizacji. W drugiej części niniejszego opracowania, autor omawia najnowsze technologie, których zastosowanie pozwala skutecznie poradzić sobie z tymi problemami.

Przedstawię obecnie dwa najważniejsze przykłady nowoczesnych i zoptymalizowanych technologii oraz ich wpływu na dzisiejszą dynamiczną gospodarkę ukierunkowaną na klientów: Cloud Computing oraz Engineered Systems.

Przetwarzanie w chmurze

Kiedy chcesz kupić nowy samochód, nie idziesz do sklepu z częściami samochodowymi i nie kupujesz przedniej szyby, skrzyni biegów, wycieraczek, drzwi, tapicerki, świec, opon czy ok. 1000 innych części - byłoby to szaleństwem. Na tej samej zasadzie chmura przesuwa ciężar integracji i optymalizacji z klienta na dostawcę. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą uprościć infrastrukturę informatyczną i wprowadzać potrzebne im innowacje. Zakup urządzeń i łączenie ich ze sobą jest zlecane zewnętrznemu usługodawcy, a firma może się skoncentrować na tworzeniu wspaniałych butów, leków czy usług zarządzania majątkiem.
Chmura pozwala również przedsiębiorstwom szybciej się rozwijać: zamiast przeznaczać 
6–8 miesięcy na konfigurację nowych systemów, firmy mogą skorzystać z wysokiej dostępności zapewnianej przez chmurę i uruchamiać nowe projekty i inicjatywy w ciągu kilku dni lub tygodni, a nie miesięcy.
Prezes przedsiębiorstwa ma więc powody do zadowolenia: niższe koszty, maksymalna wydajność, mniejsze nakłady pracy i koszty związane z integracją oraz dużo szybsze osiąganie korzyści. Czego pragnąć więcej?

Warto jednak zwrócić uwagę, że na rynku działa mnóstwo dostawców rozwiązań w chmurze, wiele metod oraz wiele strategicznych kierunków rozwoju. Z mojej perspektywy - a Oracle ma praktyczne doświadczenie w pracy z tysiącami klientów korzystającymi z rozwiązań chmurowych - najważniejsza decyzja, jaką firmy muszą podjąć w zakresie chmury, dotyczy tego, czy chcą one replikować to samo podejście „kupuj od każdego”, prowadzące do problemu, który właśnie chmura miała rozwiązać.
Według Oracle klienci wybiorą najlepiej, jeśli zostawią ciężką pracę nam, a sami skoncentrują się na czerpaniu z niej korzyści. Większość dostawców technologii chmury oferuje wyłącznie produkty w stylu sklepowym, które muszą być następnie łączone ze sobą, testowane, udoskonalane i monitorowane - a czy nie jest to właśnie scenariusz, jakiego zarządy firm chcą obecnie uniknąć?

Nasza strategia w zakresie chmury polega zatem na zapewnieniu klientom pełnej oferty: chmury publicznej, prywatnej lub hybrydowej. Składa się ona z infrastruktury, platformy i aplikacji - a wszystko stworzone w oparciu o otwarte standardy. Warto zadać sobie pytanie: czy Twoja strategia w zakresie chmury pomoże uniknąć kosztów wiecznej integracji, czy też uwięzi Cię w modelu, gdzie 80% budżetu informatycznego jest przeznaczone na utrzymywanie infrastruktury, a tylko 20% na integrację?

Systemy sprzętowo-programowe

Jak już wspomnieliśmy, systemy sprzed 5, 10 lub 20 lat nie zostały stworzone z myślą o obsłudze ogromnych obciążeń związanych z materiałami wideo, mediami społecznościowymi, analizą w czasie rzeczywistym, wielkimi zbiorami danych, podejmowaniem decyzji za pomocą urządzeń mobilnych oraz błyskawicznymi czasami reakcji. Dlatego też kilka lat temu, kiedy Larry Ellison postanowił przejąć spółkę Sun Microsystems, jego wizją było to, by firma Oracle zaczęła tworzyć rozwiązania sprzętowo-programowe w taki sposób, aby zapewniały o wiele wyższą wydajność i/lub znacznie niższe koszty. Wykraczając poza tradycyjne podejście, systemy sprzętowo-programowe pomagają firmie uporać się z rozrostem infrastruktury informatycznej, której nieograniczony apetyt nie pozostawia wiele środków na inicjatywy ukierunkowane na klienta.

W ten oto sposób nowoczesna infrastruktura informatyczna może pomóc wykonać plany nie tylko w zakresie oszczędności, lecz także w zakresie innowacji: systemy sprzętowo-programowe Oracle charakteryzują się bowiem ogromną wydajnością, zoptymalizowaną pod kątem uruchamiania zarówno aplikacji Oracle, jak i aplikacji innych producentów, takich jak Salesforce.com czy SAP. Przedsiębiorstwa muszą obecnie znaleźć sposoby uproszczenia infrastruktury informatycznej, aby mieć czas i pieniądze na innowacje ukierunkowane na klientów. W dzisiejszym wciąż zmieniającym się świecie nie ma innej alternatywy, ponieważ klienci są coraz bardziej wymagający, lepiej poinformowani i bardziej kapryśni oraz mają więcej opcji wyboru niż kiedykolwiek wcześniej. Przewaga w relacji pomiędzy kupującym a sprzedawcą znacznie się przechyliła na korzyść kupującego.

A co nas czeka w przyszłości? W przyszłości trend ten jeszcze bardziej się nasili. Dlatego pozostawanie w miejscu nie wchodzi w grę – prezesi potrzebują w swoich firmach nowoczesnej korporacyjnej infrastruktury informatycznej, która uwolni cenne środki przeznaczone poprzednio na infrastrukturę i integrację (przynoszącą niewielkie lub zerowe korzyści) i pozwoli wykorzystać je na nowe podejście i innowacje oczekiwane przez klientów.
Jest to trudne wyzwanie - jednak w świecie, w którym rządzi klient, nie ma innej możliwości.

Oryginalny tekst artykułu można przeczytać TUTAJ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz