Jeśli prowadzimy jakikolwiek projekt wdrożenia systemu IT, wówczas praktycznie zawsze istnieje potrzeba przeszkolenia zespołu użytkowników.
Jest kilka kluczowych momentów, w których powinny być realizowane takie szkolenia – wymienimy je po kolei.
- (1) Na początku wdrożenia: szkolenia powinny obejmować zespół wdrażający produkt oraz tzw. użytkowników kluczowych. Na tym etapie zespół poznaje istotne funkcje, możliwości i ograniczenia używanych narzędzi oraz otrzymuje praktyczne wskazówki, jak skutecznie wdrożyć rozwiązanie. Użytkownicy kluczowi modelują system, określają jego wygląd i akceptują końcowy jego wygląd.
- (2) Kolejny etap szkoleń w procesie wdrażania, to tzw. faza produkcyjna – w tym etapie najlepiej oraz najbardziej swobodnie mogą o projekcie wypowiadać się wdrożeniowcy – projektanci systemu.
- I wreszcie etap (3): postprodukcja – rozwiązanie działa, jest stabilne, zachodzi potrzeba doszkolenia nowych członków zespołu oraz użytkowników. Na tym etapie szkolenia mogą dotyczyć zarówno zespołu projektującego, jak i nowych użytkowników systemu.
Kiedy i dla kogo szkolenia?
Zakres szkoleń jest determinowany rolą konkretnego członka zespołu – nie wszyscy z wszystkiego muszą być przeszkoleni. Nie ma sensu szkolić administratorów z użytkowania określonego narzędzia, jeśli mają się oni zajmować warstwą administracyjną. Podobnie z użytkownikami – zbędna jest im wiedza administratora, bowiem nie to będzie wchodzić w ich kompetencje. Wybór szkoleń i ich zakres powinien zostać ustalony przy udziale dostawcy szkoleń oraz project managera, prowadzącego wdrożenie danego rozwiązania.
Ważna uwaga: nie powinno się rezygnować ze szkoleń po zakończeniu wdrożenia. Powoduje to swoistą „konserwację” systemu i użytkowników. Stan taki może być dobry przez zaledwie rok, może dwa. Nowe trendy wymuszą przeprojektowanie systemu – przeniesienie go do innego środowiska (np. cloud) – słowem przewartościowanie. Jeżeli więc zespół ma odpowiedzieć na to wyzwanie – musi zawczasu być do niego przygotowany.
Dobrym pomysłem w tym zakresie jest stworzenie tzw. centrum kompetencyjnego. Centrum takie będzie projektować ścieżki rozwoju, czuwać nad umiejętnościami pracowników w zależności od powierzonej im roli. Być może korzystne będzie skatalogowanie szkoleń, utworzenie repozytorium projektowego, z którego mogliby swobodnie korzystać pracownicy.
I ostatnia wskazówka: szkolenia powinny kończyć się certyfikacją. Certyfikowanie pozwoli zespołowi podnieść swoją rangę i jednocześnie określić poziom wiedzy, którym zespół dysponuje– tym samym określając jego kompetencje projektowe.
O autorze
Marcin Jahn jest Dyrektorem sprzedaży szkoleń w Oracle University.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz