sobota, 3 października 2015

Cyfrowa transformacja — potrzebne są zmiany w dziale kadr

Melanie Hache-Barrois, Dyrektor ds. strategii HCM w regionie Oracle Europy Południowej
Trudno nie zauważyć przełomowych zmian, jakie nastąpiły w świecie biznesu i w całym społeczeństwie na skutek cyfrowej transformacji. Nowe modele biznesowe i sposoby pracy wywarły wpływ na wszystkie dziedziny naszego życia — od zamawiania pizzy i umawiania się na randki, aż do zarządzania łańcuchem dostaw.

Tak wielka siła oddziaływania tych nowych modeli biznesowych wynika z tego, że zapewniają one użytkownikom wyjątkową prostotę, elastyczność i dostęp do informacji, a jednocześnie niższe koszty. Najlepszym przykładem jest tutaj przedsiębiorstwo Uber, które swój sukces zawdzięcza temu, że zamówienie taksówki jest w nim proste, tanie i spersonalizowane. W ten sposób firma daje klientowi większe możliwości.

Działy HR pragnące zwiększyć swój wkład w rozwój przedsiębiorstwa także mogą skorzystać z tych rewolucyjnych metod. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak duża konkurencja panuje obecnie na rynku pracy. Dlatego pracodawcy powinni robić wszystko, co w ich mocy, aby przyciągnąć i zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników. Technologie cyfrowe należy postrzegać jako kluczowy czynnik umożliwiający takie działania, ponieważ dają one pracownikom większe możliwości oraz poczucie, że to oni są w firmie najważniejsi.

Wraz ze wzrostem udziału ludzi generacji Y (zwanych także pokoleniem Millenium) w rynku pracy takie sprawy nabiorą jeszcze większego znaczenia. Zarówno działy kadr, jak i całe przedsiębiorstwa będą musiały przejść cyfrową transformację, aby spełnić wymagania nowej generacji pracowników. A jakie dokładnie będą to wymagania? Widać to już teraz. 

Obecnie pracownicy oczekują bardziej elastycznych modeli pracy. Cenią sobie możliwość pracy z dowolnego miejsca, a w przyszłości trend ten jeszcze bardziej się nasili. Pracownicy będą się również domagać bardziej spersonalizowanych usług dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. W końcu poza pracą otrzymują takie usługi, więc dlaczego w pracy miałoby być inaczej? Pracownicy będą także w coraz większym stopniu oczekiwać, że pracodawcy udostępnią im platformy współpracy, które będą równie łatwe w obsłudze jak media społecznościowe.

Można by jeszcze wiele wymieniać, ale jedno jest pewne: aby spełnić oczekiwania pokolenia o całkowicie odmiennych priorytetach oraz odmiennych sposobach myślenia i pracy, pracodawcy będą musieli zmienić swoją kulturę zatrudniania. Dział kadr powinien stać na czele tych zmian. Jako dział odpowiedzialny za kulturę organizacyjną, musi on pokazać, w jaki sposób dzięki cyfrowej transformacji można zatrudnić najbardziej utalentowanych pracowników, nawiązać z nimi lepsze relacje oraz zwiększyć ich produktywność i staż pracy. Dokonując tego, dział kadr znajdzie się w centrum nowoczesnego przedsiębiorstwa i stanie się motorem pozytywnych zmian.

Przeczytaj ten – i wiele innych inspirujących artykułów, na stronach Oracle HCM

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz