czwartek, 23 listopada 2017

Pięć trendów dla działów HR w 2018 – cz. 1

Andy Campbell, dyrektor ds. strategii HR w Oracle
Stosunki pomiędzy pracownikami i pracodawcami są napięte. Ludzie chcą mieć poczucie sensu wykonywanej pracy i przynależności, wiele firm w dalszym ciągu ma jednak problemy ze spełnieniem ich oczekiwań. Trzymają się kurczowo iluzji, że ich dotychczasowe osiągnięcia wystarczą, aby liczyły się na rynku pracy. Pozostają też przy starych formach zatrudnienia, które sprawiają, że personel czuje się zaniedbywany. 

W odpowiedzi na te niespełniane oczekiwania pracownicy odchodzą do firm, w których personel jest traktowany priorytetowo i które oferują mu atrakcyjne doświadczenia. Inni decydują się na pracę kontraktową bądź tymczasową w celu uzyskania większej kontroli nad własną ścieżką kariery.
Szefowie działów kadr muszą zmierzyć się ze stojącym przed nimi w 2018 r. dużym wyzwaniem i pomóc swoim firmom w przyciąganiu, zatrzymywaniu i inspirowaniu najlepszych pracowników. W nadchodzącym roku na kształt rynku pracy będzie wpływać pięć trendów, a reakcja firm na te trendy będzie decydować o ich sukcesie. 

Trend nr 1: kadry wkraczają w epokę, w której budowanie zaangażowania musi wyglądać inaczej
„Zaangażowanie pracowników” to od pięciu lat modne hasło w świecie kadr, lecz choć niektóre firmy skoncentrowały się bardziej na swoim personelu i zmodyfikowały swoją kulturę pracy, niewiele z nich wprowadza większe zmiany. Problem polega na tym, że przedsiębiorstwa w dalszym ciągu koncentrują większość swoich starań na zaspokajaniu potrzeb pojedynczych osób. Tymczasem w rzeczywistości zaangażowanie jest tylko jednym z elementów budujących szerzej pojmowane doświadczenia pracowników. Firmy muszą więc skupić się także na innych równie ważnych czynnikach, takich jak dynamika zespołu i klimat emocjonalny panujący w całym przedsiębiorstwie. 
Będzie to w przyszłym roku dla menedżerów ważna kwestia, a dział kadr będzie musiał im pomóc w opracowaniu kompletnego przeglądu pracowników i zaoferowaniu im bardziej kompleksowych doświadczeń, które pozwolą im poczuć się docenionymi. Celem wszystkich tych działań będzie stworzenie dla personelu środowiska przyjaznego pod względem mentalnym i emocjonalnym, a zarazem umożliwiającego ludziom wykorzystanie własnego potencjału do maksimum. 

Trend nr 2: zatrudnianie w oparciu o kompetencje, a nie pewność siebie
Wielu firmom brakuje pracowników dysponujących poszukiwanymi umiejętnościami. Końca tego deficytu nie widać, nadszedł więc czas na przemyślenie podejścia do rekrutacji. Sam proces przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych ma swoje wady. Zbyt często prowadzi bowiem do zatrudniania ludzi ze względu na ich pewność siebie, a nie na kompetencje. Warto sobie uświadomić, że wymaganie przeprowadzenia prezentacji od kandydata, który ubiega się o stosunkowo autonomiczne stanowisko księgowego, nie ma sensu, podobnie jak ocenienie go pod kątem umiejętności prowadzenia konwersacji.
Działy kadr zaczynają dostrzegać słabe punkty swoich procesów rekrutacyjnych i będą coraz częściej korzystać z szerszej puli danych i analiz do podejmowania decyzji o zatrudnieniu. Pomoże im to w opracowaniu nowych metod i strategii rekrutacji, a dzięki temu w znalezieniu właściwych pracowników na poszczególne stanowiska. 

Kolejne trendy dla działów HR przedstawimy w następnym poście.
C.D.N.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz